Informace a odkazy pro rodiče


1. Správné psaní a především úchop psacích potřeb není tak jednoduchý, jak se může na první pohled zdát. Palec drží, prostředníček podpírá a ukazováček je položen lehce shora. Informace pro rodiče odkaz 

Vychováváme příkladem, proto by se měl rodič snažit před dítětem držet psací potřeby správně. Pastelky, fixy a další kreslicí a psací potřeby se snažíme dítěti vkládat do ruky tak, aby je vhodně drželo. To by mělo být již od momentu, kdy má chuť psát nebo kreslit. V průběhu předškolní výchovy by si dítě mělo správné držení psacích potřeb zafixovat, protože v 1. třídě je přeučování špatného držení velmi obtížné. 

2. Uvolňovací cviky jsou důležitou součástí při přípravě dítěte pro psaní. S jejich pomocí dochází k postupnému uvolnění ruky, které je důležité, aby dítě nepsalo křečovitě nebo příliš netlačilo na psací potřeby, ale také k nácviku jednotlivých tahů potřebných později i k psaní písmen. 

Kresba hraje důležitou roli v přípravě předškolních dětí na hodiny psaní. Děti se při kreslení učí základním dovednostem, které jsou při psaní důležité:

  • získávají nezbytnou jistotu v grafickém projevu;
  • jejich pohyby nabývají na rytmu a plynulosti;
  • učí se správnému úchopu tužky, správnému držení těla. 

Důležité je vzbudit v dítěti zájem o kreslení a povzbuzovat ho v jeho výtvarných pokusech.

3. Tvoření je půdou pro celkovou kreativitu v životě a nemusí to být žádná věda se speciálními zkušenostmi a materiálem. Naopak - v jednoduchosti je síla. Jedině tak namotivujeme děti, aby zkoušely, tvořily a vyráběly. A když budou zkoušet, tvořit a vyrábět, získají vztah k tvoření. Tvoření není jen kreslení či práce s papírem. Pracujte například s kousky dřeva či jinými přírodninami nebo nahlédněte do naší fotogalerie "Netvař se a tvoř", kdy děti pracovaly s nádobím podle díla známého moderního umělce. viz článek Netvař se a tvoř nebo využijte například stránky s video návody Krokotak či Ateliér venku

4. Předškolní vzdělávání bylo vždy považováno za důležitou součást života dítěte. Dítě by mělo být připravováno k nástupu na základní školu jak        v mateřské škole, tak i doma s rodiči. K dosažení nejlepších výsledků je důležitá vzájemná komunikace mezi rodiči a mateřskou školou. Dítě musí být na nástup na základní školu dostatečně připravené, a to v oblasti tělesné, duševní i sociální. Velmi často můžeme slyšet o školní zralosti a připravenosti.  Školní zralost můžeme chápat jako předpoklad začlenění se dítěte do školního vyučování, jedná se především o zralost fyzickou a psychickou. Školní připravenost si spojujeme s praktickými vědomostmi, zkušenostmi a také srozumitelným vyjadřováním. Následující body nejsou výčtem všech dovedností, ale mají sloužit k určité orientaci rodičů, co by měl jejich předškolák přibližně zvládnout v době zápisu do školy. Desatero pro rodiče předškoláka

5. Zápis: K zápisu do prvního ročníku pro školní rok 2021/2022 se dostaví děti, které dovrší šestý rok věku nejpozději do 31. 8. 2021, tzn. děti narozené od 1. 9. 2014 do 31. 8. 2015 a dále děti, kterým byl při zápisu v dubnu 2020 povolen odklad školní docházky o jeden rok.

Průběh zápisu bude upřesněn. 

Podmínky přijetí: 

  • děti mají v době podání žádosti trvalé bydliště v Kostelní Lhotě (spádová škola)
  • podání žádosti v řádném termínu
  • již docházející sourozenec
  • v případě dostatečné kapacity mohou být přijaty i děti, pro které není škola spádová

Odklad: Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4 ŠZ, odloží ředitelka školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa.

K odkladu je třeba doložit:

  • vyjádření odborného lékaře nebo klinického psychologa.
  • doporučení PPP nebo SPC.
  • Žádost s oběma přílohami je třeba předat škole co nejdříve.

Do školy v pěti letech? - předčasný nástup k základnímu vzdělávání

  • Školský zákon tuto možnost umožňuje. I když bude mít dítě šest let až během školního roku (od září do konce června příslušného školního roku), může být do první třídy přijato.

  • O přijetí musí požádat zákonný zástupce, dítě musí být přiměřeně tělesně a duševně vyspělé.

  • Pro přijetí dítěte narozeného od září do konce prosince budete potřebovat doporučující vyjádření školského poradenského zařízení.

  • Pro přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června budete potřebovat kromě zmíněného vyjádření školského poradenského zařízení i doporučení odborného lékaře.

odkaz - Zápis ZŠ Kostelní Lhota

6. Učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení. Spojení se skutečným světem přináší pocit smysluplnosti učení. Roste pocit uspokojení z vlastního učení. Co se naučíme skrze zážitky venku se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění. Kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě.

7. Rozvoj řeči a komunikace Jednou z možných oslabených oblastí sluchové percepce je sluchová diferenciace. V předškolním období se jedná zejména o porovnávání neřečových zvuků a tónů (výška, délka, intenzita, počet). Snažíme se však o to, aby již u dětí této věkové kategorie byla zaměřena pozornost i na rozvíjení řečových zvuků, tedy prvků mluvené řeči. Při rozvíjení sluchové diferenciace využíváme dvojice podobných nebo stejných slov (Míla - milá, miska - myška, mává - dává, nos - kos, nos - nos, pije - bije, pes - ves, sedí - cedí...). Dítě by již před zahájením školní docházky mělo určit, zda se tato dvě slova liší, nebo zda jsou stejná.

8. Zrakové vnímání a rozlišování je dovednost, kterou žák potřebuje dobře ovládat před nástupem do 1. třídy, aby se mohl úspěšně naučit číst a psát. Zrakem přijímáme nejvíce informací z našeho okolí. V předškolním věku rozvíjíme oblast vnímání barev a tvarů, zrakového rozlišování, zrakové analýzy a syntézy, figury a pozadí, očních pohybů a zrakové paměti. Mnoho zajímavých námětů najdete také na Učení v pohodě

9. Pro rozvoj vnímání a reprodukce rytmu má velký význam zařazení rytmických říkadel, říkanek spojených s pohybem a písniček do každodenních činností u předškolních dětí. Při procvičování rytmizace (za využití rytmických říkadel, říkanek) dítě postupně dochází v tomto věku i k rozkladu slov na slabiky. Tento úkon není zpravidla pro děti namáhavý, poněvadž vnímají slabiku jako přirozenou rytmickou jednotku, s níž se seznamují již v útlém věku právě prostřednictvím rytmických říkadel, říkanek a písniček.

10. Význam hry pro rozvoj dětí v předškolním věku Díky hře si dítě osvojí a naučí téměř vše, co k životu potřebuje a stará se tak o všestranný harmonický rozvoj předškolního dítěte. Dítě si osvojí sociální učení, řeč, komunikaci, sebeobsluhu, emoce a jejich ovládání, ale také zrakové a sluchové vnímání. Děti jsou spontánní a svobodné - je důležité, aby do hry nebyly nucené. Důležitým znakem v předškolním věku dítěte je fantazie, neboť díky fantazii může dítě jednat ve své hře tak, jak mu to reálný svět nedovoluje. Radost a uspokojení ze hry, která může být doprovázena samomluvou, je důležitým znakem pro spokojené dítě.

7:00 - 9:00

ZŠ Kostelní Lhota
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky