Informace a odkazy pro rodiče
1. Správné psaní a především úchop psacích potřeb není tak jednoduchý, jak se může na první pohled zdát. Palec drží, prostředníček podpírá a ukazováček je položen lehce shora. Informace pro rodiče odkaz
Vychováváme příkladem, proto by se měl rodič snažit před dítětem držet psací potřeby správně. Pastelky, fixy a další kreslicí a psací potřeby se snažíme dítěti vkládat do ruky tak, aby je vhodně drželo. To by mělo být již od momentu, kdy má chuť psát nebo kreslit. V průběhu předškolní výchovy by si dítě mělo správné držení psacích potřeb zafixovat, protože v 1. třídě je přeučování špatného držení velmi obtížné.
2. Uvolňovací cviky jsou důležitou součástí při přípravě dítěte pro psaní. S jejich pomocí dochází k postupnému uvolnění ruky, které je důležité, aby dítě nepsalo křečovitě nebo příliš netlačilo na psací potřeby, ale také k nácviku jednotlivých tahů potřebných později i k psaní písmen.
Kresba hraje důležitou roli v přípravě předškolních dětí na hodiny psaní. Děti se při kreslení učí základním dovednostem, které jsou při psaní důležité:
- získávají nezbytnou jistotu v grafickém projevu;
- jejich pohyby nabývají na rytmu a plynulosti;
- učí se správnému úchopu tužky, správnému držení těla.
Důležité je vzbudit v dítěti zájem o kreslení a povzbuzovat ho v jeho výtvarných pokusech.
3. Tvoření je půdou pro celkovou kreativitu v životě a nemusí to být žádná věda se speciálními zkušenostmi a materiálem. Naopak - v jednoduchosti je síla. Jedině tak namotivujeme děti, aby zkoušely, tvořily a vyráběly. A když budou zkoušet, tvořit a vyrábět, získají vztah k tvoření. Tvoření není jen kreslení či práce s papírem. Pracujte například s kousky dřeva či jinými přírodninami nebo nahlédněte do naší fotogalerie "Netvař se a tvoř", kdy děti pracovaly s nádobím podle díla známého moderního umělce. viz článek Netvař se a tvoř nebo využijte například stránky s video návody Krokotak či Ateliér venku
4. Předškolní vzdělávání bylo vždy považováno za důležitou součást života dítěte. Dítě by mělo být připravováno k nástupu na základní školu jak v mateřské škole, tak i doma s rodiči. K dosažení nejlepších výsledků je důležitá vzájemná komunikace mezi rodiči a mateřskou školou. Dítě musí být na nástup na základní školu dostatečně připravené, a to v oblasti tělesné, duševní i sociální. Velmi často můžeme slyšet o školní zralosti a připravenosti. Školní zralost můžeme chápat jako předpoklad začlenění se dítěte do školního vyučování, jedná se především o zralost fyzickou a psychickou. Školní připravenost si spojujeme s praktickými vědomostmi, zkušenostmi a také srozumitelným vyjadřováním. Následující body nejsou výčtem všech dovedností, ale mají sloužit k určité orientaci rodičů, co by měl jejich předškolák přibližně zvládnout v době zápisu do školy. Desatero pro rodiče předškoláka
5. Zápis: K zápisu do prvního ročníku pro školní rok 2021/2022 se dostaví děti, které dovrší šestý rok věku nejpozději do 31. 8. 2021, tzn. děti narozené od 1. 9. 2014 do 31. 8. 2015 a dále děti, kterým byl při zápisu v dubnu 2020 povolen odklad školní docházky o jeden rok.
Průběh zápisu bude upřesněn.
Podmínky přijetí:
- děti mají v době podání žádosti trvalé bydliště v Kostelní Lhotě (spádová škola)
- podání žádosti v řádném termínu
- již docházející sourozenec
- v případě dostatečné kapacity mohou být přijaty i děti, pro které není škola spádová
Odklad: Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4 ŠZ, odloží ředitelka školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
K odkladu je třeba doložit:
- vyjádření odborného lékaře nebo klinického psychologa.
- doporučení PPP nebo SPC.
- Žádost s oběma přílohami je třeba předat škole co nejdříve.
Do školy v pěti letech? - předčasný nástup k základnímu vzdělávání
Školský zákon tuto možnost umožňuje. I když bude mít dítě šest let až během školního roku (od září do konce června příslušného školního roku), může být do první třídy přijato.
O přijetí musí požádat zákonný zástupce, dítě musí být přiměřeně tělesně a duševně vyspělé.
Pro přijetí dítěte narozeného od září do konce prosince budete potřebovat doporučující vyjádření školského poradenského zařízení.
Pro přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června budete potřebovat kromě zmíněného vyjádření školského poradenského zařízení i doporučení odborného lékaře.
odkaz - Zápis ZŠ Kostelní Lhota
6. Učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení. Spojení se skutečným světem přináší pocit smysluplnosti učení. Roste pocit uspokojení z vlastního učení. Co se naučíme skrze zážitky venku se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění. Kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě.
7. Rozvoj řeči a komunikace Jednou z možných oslabených oblastí sluchové percepce je sluchová diferenciace. V předškolním období se jedná zejména o porovnávání neřečových zvuků a tónů (výška, délka, intenzita, počet). Snažíme se však o to, aby již u dětí této věkové kategorie byla zaměřena pozornost i na rozvíjení řečových zvuků, tedy prvků mluvené řeči. Při rozvíjení sluchové diferenciace využíváme dvojice podobných nebo stejných slov (Míla - milá, miska - myška, mává - dává, nos - kos, nos - nos, pije - bije, pes - ves, sedí - cedí...). Dítě by již před zahájením školní docházky mělo určit, zda se tato dvě slova liší, nebo zda jsou stejná.
8. Zrakové vnímání a rozlišování je dovednost, kterou žák potřebuje dobře ovládat před nástupem do 1. třídy, aby se mohl úspěšně naučit číst a psát. Zrakem přijímáme nejvíce informací z našeho okolí. V předškolním věku rozvíjíme oblast vnímání barev a tvarů, zrakového rozlišování, zrakové analýzy a syntézy, figury a pozadí, očních pohybů a zrakové paměti. Mnoho zajímavých námětů najdete také na Učení v pohodě
9. Pro rozvoj vnímání a reprodukce rytmu má velký význam zařazení rytmických říkadel, říkanek spojených s pohybem a písniček do každodenních činností u předškolních dětí. Při procvičování rytmizace (za využití rytmických říkadel, říkanek) dítě postupně dochází v tomto věku i k rozkladu slov na slabiky. Tento úkon není zpravidla pro děti namáhavý, poněvadž vnímají slabiku jako přirozenou rytmickou jednotku, s níž se seznamují již v útlém věku právě prostřednictvím rytmických říkadel, říkanek a písniček.
10. Význam hry pro rozvoj dětí v předškolním věku Díky hře si dítě osvojí a naučí téměř vše, co k životu potřebuje a stará se tak o všestranný harmonický rozvoj předškolního dítěte. Dítě si osvojí sociální učení, řeč, komunikaci, sebeobsluhu, emoce a jejich ovládání, ale také zrakové a sluchové vnímání. Děti jsou spontánní a svobodné - je důležité, aby do hry nebyly nucené. Důležitým znakem v předškolním věku dítěte je fantazie, neboť díky fantazii může dítě jednat ve své hře tak, jak mu to reálný svět nedovoluje. Radost a uspokojení ze hry, která může být doprovázena samomluvou, je důležitým znakem pro spokojené dítě.
7:00 - 9:00